Thursday, May 27, 2010

jom jaga roh..^^




tadi tengok cter roh kembali.ala cter hantu kat tv3 2..(promote lak)hehe.pastu ade ceramah sket dalam tu..rse menarik je dan tbe2 rase nak share dengan smua .tambah2 plak dgn jiwa yg x berapa nak ok beberapa hari ni..bkn x ok..saje nk cari ketenangan.perasaan bersalah..sedih..kecewa..smua ade..haha..konon.seperti yg kite tahu manusia terdiri daripada 2 element..roh dan jasad..roh dan jiwa asalnya daripada ketinggian kerajaan langit. Ia datang daripada sisi Allah..


“Dan mereka bertanya kepadamu mengenai roh. Katakanlah: Roh itu termasuk urusan Tuhan-ku, dan tidaklah kamu diberi pengetahuan melainkan sedikit.” (Surah al-Isra’, ayat 85)


manakala jasad pula asal daripada tanah kemudian setitis air mani.Kedua-dua asalnya ini adalah suatu yang sifatnya rendah dan hina.kita dapat lihat sdiri betapa bezanya asal roh dgn jasad ni. jasad ialah sesuatu yang kita dapat lihat seperti kaki,tangan,muka dan sebagainya.

sedarkah kita kadang-kadang kita terlalu sibuk menjaga jasad.sibuk menggunakan produk kecantikan.pergi saloon.touch up sane..touch up sini..makan supplement,jamu dan sebagainya.kadang2 jerawat sebijik pon kita dah emo...adeh x lawa la..cmne nk mngadap dunia luar ni..x comel la nk amek gambar pasni...ni nak pakai topeng otomen ni g kuliah...segan la i..huhu..x dinafikan..nak2 pompuan..dan diri ini pon kadang-kadang cmtu jgk..hehe ..n kalau lelaki plak..sibuk nak jage badan..x leh ni kne g gym ni..nk up sket..biar ade 6 packs..ala..rmbut x terpacak lak..mane bleh klua serabai camni..x style la..haha...btol x..??haha..ngaku la wahai lelaki kt luar sane...majoriti memg mcm 2..kan3????eleh..malu2 plak nk ngaku..x pe..paham sgt..haha


roh ni sesuatu yang ada dalam diri kita n kita x dapat nak lihat.nanti mati roh inilah yang akan mengadap Allah s.w.t n jasad kita pula nanti tanam masuk dalam tanah kne makan cacing..pastu lama2 x de..jadi meh la kita jage roh kita ni..jgn cantik luar je...biar cntik kt dalam jgk..bkn bdn kita je...roh kita pn kne jge jgk drp unsur2 negatif..kne bg mkn jgk..byk cara kita bleh bwt nak jaga roh kita ni..baca Al-Quran..selawat byk2..dekatkan diri dengan Allah..bru hati kita sentiasa tenang..cuba anda tanya diri kita..sihatkah roh kita hari ini????sakitkah dia???dah bg mkn belum???


Padahal, Allah sudah menciptakan manusia pada kali pertama dalam keadaan suci dan sempurna apabila ia dilengkapkan dengan unsur Rabbani iaitu roh, namun mereka merendahkan dan mengotori diri mereka sendiri.

Firman Allah yang bermaksud:
“Sesungguhnya kami menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kemudian kami kembalikan dia ke tempat yang serendah-rendahnya (neraka). Kecuali orang yang beriman dan mengerjakan amal salih; Maka bagi mereka pahala yang tiada putusnya.” (Surah al-Tin)
kita pilih kita nk roh kita bersih atau kotor..bak kata my luvely rumet live hell or live well..??? u choose...dan bak kata nabil raja lawak..lu pk la sdiri..mekaseh....hehe..tpi dlm kes ni kita sme2 pk la sndiri..huhu..smoga roh ini sentiasa tenang

10 comments:

fik said...

x sume laki kot mcm tu...
haha... anyway nice post...
notice for us...

aesthetic said...

aah..notice for us..sama2 la kita jage roh ni..
x smua kot..tpi dia memg cmtu kn..haha

fakhrullah said...

hm...btol jgk psl laki n pompan ske jaga kecantikan jasad tu...tp kena la seimbang...jasad n roh...tp jgn biarkn kedua2nya terabai....skdr pendapat jer..waallahualam...

aesthetic said...

btol 2..kne seimbang..sbb roh dgn jasad saling berkaitan..cntoh..bila kita byk mkn..pstu nti kita jdi mls nk beribadat..

linda musee said...

great post ! yang pasal jerawat tu terkena kat batang hidung kite. hik3. kena beringat sekarang. jasad dijage, roh pun dijage. :)

aesthetic said...

x pe..sme2 terkena btg hidung,,sbb sy pn cmtu gk sbnrnye..hehe(shh...syp2 je)
bgus 2..biar cntik dua2 ^^

n.a.n.a said...

ambil pengajaran dari cerita seram. hebat la :D

NICK IRFAN said...

wah! ape2pun sy ske entry awk tentangf roh ni sbb sy x thu pun selama ni thnkz sudi berkongsi!:) biasalah sy mmg minat alam2 ghaib ni... hehe

aesthetic said...

nana--->2 la...org soh tgk x nk..hehe...ckp x best..

aesthetic said...

irfan..hehe.thu..awk 2 memg ske bnde2 ghaib cmni...ni skdar perkongsian bersama...^^