Monday, May 23, 2011

Baik vs Nakal






Teringat dulu ade sorang member ni cter..abang dia nakal..mak dia pesan suroh kawan dengan budak yang baik-baik sikit.Sekali adik dia menyampuk.Mak mesti orang yang baik tu mak dia pesan soh kawan dengan orang yang baik-baik jugak..habes tu nati sape yang nak kawan dengan abang..


Dapat kawan dengan orang baik memang bagus.Ada ayat yang menyatakan:



"Apabila berkawan dengan penjual minyak wangi kita akan turut mendapat harumannya dan bila berkawan dengan tukang besi kita turut mendapat bau busuk."




Me:Kak ain habes tu macam mana kalau orang yang baik tak nak kawan dengan orang nakal?


Kak ain:Itu maknanya orang tu bukan orang yang betul-betul baik




Sepanjang aku hidup aku rase aku kawan je dengan semua.Tapi biasa kalau mase sekolah menengah sah2 la kawan dengan budak nakal sebab budak baik x nak kawan dengan aku..haha..sedih tak??Tapi tak kisah pon.Sebab manusia ni banyak ragam.Ada yang senyap-senyap tikam kawan daripada belakang.Ada yang nakal tapi bile berkawan ok je.Ade yang memang betol2 baik.Ade yang hipokrit bermuka-muka.


Kalau semua orang pilih kawan nak kawan dengan orang baik-baik je habis tu sape nak kawan dengan budak nakal.??Kawan aku sorang ni dia free hair..Dia cakap ko kawan jela dengan semua tapi jangan la ikut skali.Sebab ade manusia hubungan dia dengan manusia ok je cuma dengan Allah yang hancur sket.Aku pn ade je tegur dia.Awal-awal lagi dh ckp kire aku dh tegur ko sebab aku takot nati aku kena jawab, ko jangan terasa plak ni atas ko la nak terima ke tak..dia pn mcm ok fine.Aku pon sebenarnye x de la baik sangat nak tegur-tegur orang.Tapi kadang-kadang effect memang akan kena jugak..Cume jangan terpengaruh la.Boleh pikir mane baik mana yang buruk.


Bagi aku orang jahat tu tak semestinya jahat selama-lamanya.Tak mustahil orang jahat boleh jadi baik.Orang baik tu boleh jadi jahat.Jadi jangan la mudah-mudah nak jatuhkan hukum dekat orang.Kite tak tahu perjalanan hidup dia.Tak semua beruntung dilahirkan dalam suasana dan kedaan yang baik-baik




"Who are you to judge the others?
Before you start pointing fingers, make sure your hands are clean."
~Bob Marley~




Allah tidak menilai seseorang tu pada permulaan mereka tapi pada pengakhiran mereka.







54 comments:

redza said...

sebab tulah kita kena sentiasa berdoa supaya akhir hayat kita dpt menyebut kalimah syahadah

kiwi said...

mintak2 tergolong dalam kalangan tu..huhu

HonEyBuNNy said...

betul tu..

kita xlayak nak kata dekat org lain sebba kita juga perlu cermin diri kita dahulu...sometimes kita juga ada kekurangannya...

ila suka berkawan dengan semua orang..yg agak nakal tu...ila akan tegur n ansihat..tp kadang2 pun ila pun nakal juga..hehe...ada kelemahan...
ila suka la ayat last tu...

nak pinjam eh letak lam fb..tq..;_)

kiwi said...

betol kawan je ngn semua..
kiwi pn kadang2 nakal jugak..hihi..
amek la..ayat last tu amek dalam epilog syurga cinta sbnrnye... ^^

lalink7 said...

mmg betul, husz kwn dengan semuorang jugak tp mak2 dan ayah2 kite yg slalu pesan mesti cari kwn yang baik..bg kiwi mungkin kiwi xterpengaruh dengan orang yg kurang baik..kalau orang lain mesti relevan pendapat nie..sbb zmn skrang rmai skang remaja yg terpengaruh dgn bnd yg xelok dan sosial..

"Apabila berkawan dengan penjual minyak wangi kita akan turut mendapat harumannya dan bila berkawan dengan tukang besi kita turut mendapat bau busuk."

Izyan Masri said...

YAN NI KATEGORI MANA EYH?JAPJAP NAK PK :D

kiwi said...

husz..huhu kena pndai pilih kawan la.kalau yg nakal ok lg drp kwn yg jahat..beza tu nakal ngn jahat.. ^^

kiwi said...

izyan:hurmmmm..yan rse cmne??kiwi rse ok je..baik2 aje..hihi ^^

aleen aiden said...

Mak mesti orang yang baik tu mak dia pesan soh kawan dengan orang yang baik-baik jugak..habes tu nati sape yang nak kawan dengan abang..

keh3,yg ni bley buat sentap.hak2

kiwi said...

haha..agk r..tp ade betol jgk kan.. =p ^^

raihana said...

betol2 kawan je semua ngn semua orng..tapi jgan lah terpengaruh denganbende yang tak baik.kena ttp pendirian.baru pandai bawa diri...=)

kiwi said...

betol..tp kalau rse mudah terpengaruh x leh la kwn..kena cri kwn baik2 la..ngee XD

d_LA said...

dla x kisah nk kwn ngan sape..mcm2 style ada..janji dia x tikam kita dr blkg sudah

kiwi said...

betol..kalau yg tu x yah bwt kwn la..huhu

asfira aminuddin said...

setuju sgt dgn u babe! tak kira la baik or jahat, semua org pun sama je. tak patut dibeza-bezakan.

Awan Biru said...

Semuanya terpulang kepada kekuatan jati diri kita sendiri. Ada orang baik yang berkawan dengan mat rempit tetapi dia tidak terbawa-bawa dengan budaya rempit disekelilingnya. Ada orang baik yang berkawan dengan kaki judi tetapi dia tidak terikut-ikut dengan budaya negatif disekelilingnya.

Jika jati diri kita kuat, budaya negatif bukanlah halangan besar.

Miecyber said...

Saya budak baik taww...

Gambar Anak Yatim & Anak Kebajikan Madrasah Al-Taqwa Sejurus Sebelum Kejadian Tanah Runtuh

kiwi said...

fira:betol.x payah la nk judge2 orang..nk ckp jahil ke ap..huhu

kiwi said...

awan biru:betol2..jnji jati diri kuat..^^

kiwi said...

miecyber:sy budak baik jgk =p

ahmad humairi said...

Nakal tidak semestinya jahat...
Baik pun terkadang ada makna tersembunyi.

kiwi said...

betol..suke ayt tu ^^

Cik TeN10 said...

betul2.. siapa kita utk menghukum org kn..

kdg2 ada org yg kita nmpk baik dr luaran tp tidak dr dalamannya.. so tak leh nk judge a book by its cover.. org zaman skrg ni mcm2 ragam.. hati2 lah :)

kiwi said...

itu la..kne hati2..x ske org yg ske judge org..ske2 je nk jatuh hukum

faiz said...

sebab tu setiap hari kita kena berusaha jadi lebih baik dari semalam..

kiwi said...

itu la..byk lg nk kena baiki ^^

maCy said...

mana komen tadi? :(

kiwi said...

macy :komen yg mne??

cik sakdi said...

kiwi, kite selalu kalau berkawan susah sket nak tegur dulu, tp kalau bab kawan xkesah la sape2 pon, tp kalu sosial sangt, memang nak jauhkan diri la. sometimes diorang kasar! huhu

kiwi said...

hurmm..betol gk..kalau kwn yg boleh memudaratkan tu memg jauhkan la..lg bgus cmtu ^^

fakhrullah said...

saya budak nakal la ni...

kiwi said...

erk..x ckp pape..hihi..saya gk bdk baik kan.. =p

Ati Masrif said...

kak ati pun selalu pesan
pada anak juga..

jangan kawan dgn budak nakal2!!

*Miss Syahnia* said...

ain suka bkawan dgn org..
kita tiada hak nk mnilai
org baik atau jhat..

yg pnting kita berlajar
utk mnjdi sahabat yg baik
pd kawan2 ;)

apik pehe said...

betol2..setuju sangat2...sekarang ni ramai gak yang tengok luaran jer..

khairunnisa ♥ said...

kalau kita berkawan dengan seseorang yang kita belum pasti berubah ke arah lebih baik..

temani dan bimbing kawan tu ^_^ takut dia ke jalan yang tak patut.

tapi jangan kita yg mudah terpengaruh. kalau kawan merokok, jangan merokok sekali (ni cerita cikgu nisa dulu) ;)

sejahat2 kawan, ada juga baik nya dia. nice entri kiwi.

kiwi said...

kak ati:mak kiwi pn ade je pesan cmtu..hihi..mak yg baik mesti pesan cmtu..ok la..tu mknenya amek berat kt ank2 ^^

kiwi said...

ain:betol3..yg penting kite jadi shbt yg baik..

kiwi said...

apik:betol..x ske org yg main judge je..knl pn tak..nm ckp2..huhu

kiwi said...

bgus la cikgu nisa tu..yg pnting amek yg baik..yg buruk tu jdikn pengajaran ^^

khairul said...

x kisah kwn ngan sesapa pon..yg penting kita taw yg mana buruk dan baik

kiwi said...

hurmm..betol tu.. kalau yg buruk x yah la ikut..kalau buruk smpai memudaratkan diri tu memg kne jauhkan..huhu

sahromnasrudin said...

semoga kita semua mati dalam iman kan

kiwi said...

byk bnde lg nk kne ubah..huhu

eLLa said...

yg penting kena ikhlas r dlm berkawan..same2 mmbimbing..
kawan jer dgn semua org..lpas tue pandai2 r jge diri..hee~

... said...

as salam..
------------------>

tiada diskriminasi. kalu mereka 'teruk', berusaha mengubah merek kearah kebaikkan. bukan kita yang menasihati ni terubah ikut mereka. hehe..
er..

dan bila berkawan dengan tukang besi kita turut mendapat bau busuk."

adei..diskriminasi ni.hehe..tau tau kalau tak wujud welding engineering ni, usaha penerokaan petroleum dan gas asli takkan wujud kat dunia. dan tanpa welding engineering, petronas mungkin tidak dikenali..kerana mereka2 yang berusaha menaikkan nama petronas di, dari 'orang-orang tukang besi'. kerana pakcik juga, jurutera tukang besi. tanpa si tukang besi, perolehan ilmu teknologi sains bahan akan terbantut. dan tanpa si tukang besi, boleh ke terbang guna kapal terbang, boleh ke berlayar kat laut, boleh ke menyelam de dasar jurang lauatan? haaa... kalau nak tahu, peringkat2 atasan tukang besi ni ler gaji bulanannya, boleh beli kete proton exora cash.malah lebih dari tu. bukan nak menunjuk. tapi kena ingat; ilmu2 yang dimiliki tukang besi berpengetahuan ni ler struktur bangunan2 kat malaysia macam menara berkembar petronas tu, dapat dinaikkan..

=)

patutnya ubah statement tu..jadi :
kalau berendam dalam air peraman limau kasturi, kita akan wangi; kalau kita berendam dalam air lumpur, kita akan menjadi busuk.

;)


▂ ▃ ▅ ▆ 100%
─▀██▀───▀██▀─▀██──██─▀██▀▀ ▀─
──██─────██───██▄█▀───██▄█───
──██─────██───██▀█▄───██▀█───
─▄██▄▄█─▄██▄─▄██──██─▄██▄▄ ▄

saya reader baru blog ni. berminat nak tahu perkembangan entri dan blog .maka saya follow~

cuma nak tanya..

apa mood kiwi hari ni? sebab? meowww~

terima kasih. update2 selalu ;)

cemomoi said...

time skuloh budak baik jadik pengawas je... yang tak baik tu sokmo jadik pengganas

Heidi Shafiq said...

lebih baik kite nampak baik dr pandangan Allah drp pandangan manusia.. :)

kiwi said...

eLLa :sokong..yg penting ikhlas..hihi
n pndai jage diri

kiwi said...

wslm..hihi

nice word
kalau berendam dalam air peraman limau kasturi, kita akan wangi; kalau kita berendam dalam air lumpur, kita akan menjadi busuk.

tu la..member pn ade ckp kesian la kat tukang besi tu.perumpamaan tu amek sbb bse org ske gune
sme2 berubah kearah kebaikan ^^

kiwi said...

cemomoi:haha..betol..kalau pengganas tu kiwi la..bdk2 dulu suke memberontak..tp bile dh besar.tahu la jgk baik buruk ^^

kiwi said...

Heidi Shafiq :

yup betol tu ..tapi hubungan sesama manusia kena jage jgk ^^

raihana said...

sya budak baik..=P

kiwi said...

haha..good girl XD