Saturday, May 28, 2011

baiknye



Ada sorang ni kawan cakap tak rugi buat baik kat orang.


"Kite buat baik kat orang,orang doakan kita"


Story 1:


Semalam waktu rehat gerak gi surau fakulti sebab nak solat zohor.Masa nak pakai telekung sekali keronsang terpelanting entah kemana.uish ganas betol.Dah la rabun.haisshh..Ade sorang kakak ni tanye kenapa dik.Cakap la saya tengah cari keronsang saya.Tak jumpe.Macam orang hilang anak gak cari keronsang..sebab malas nak selempang tudung.Tak seronok.Memang dh tak jumpe ok fine la kan..Solat jela.Rupa-rupanya keronsang tu jatuh atas sejadah je.Habes solat nak lipat balik sejadah akak tu nak guna.Sekali dia hulurkan keronsang dia.Ni akak ade keronsang lebih.Adik amek la.Ya Allah baiknya kakak ni..Dalam hati masa tu rasa terharu sangat-sangat.


Story 2:



Ni masa balik cuti sem.Masa bulan puasa.Singgah buka pose kat pizza seremban.Dengan bawak beg and teddy bear besar kawan punya.Sekali ade dua orang pak cik datang meja sebelah..Tak tahu la pak cik ke abang.pak cik la.selamat sket..haha..Dia tanya adik ni daripada mane.Saya daripada UTM.Tapi banyak senyap je.Kalau dia tanya kawan sorang lagi yang banyak cakap.Sekali masa nak bayar kawan datang eh dia tolong bayarkan la.Mula-mula kiteorang suroh jgk amek duit tu tapi dia tak nak.Cakap tak pe la saya dah kerja saya belanja adik kecik.sambil terseyum.Baiknya pak cik ni.Dah la bulan puasa,Bertambah-tambah pahala dia.Semoga dia dimurahi rezeki selalu. ^^


Story 3:


Petang baru balik surau.Ni masa kat kolej mara kulim.Pegi dewan makan sebab nak makan petang.Menu hari tu biasa je.Ikan goreng.Entah macam mana bukan main berselera lagi makan.Sebelum ni tak de pn nak makan sangat ikan tu.Ade sorang budak kat depan tegur awak amek la ikan saya ni.Eh tak apa la.(Tak kenal pon).Memang tak kisah sangat masa tu kalau habes ikan dalam tray tu habes la.Budak depan tadi dah habes makan tapi dia still tunggu.sekali lagi dia offer awak amek la ikan saya sebab saya nampak awak suka makan ikan tu.Bila dia dah tunggu macam tu tak sampai hati plak nak tolak.Lagi pon dia tak nak membazir.Sanggup dia tunggu..Kenapa baik sangat..haishh..Semoga berjaya dalam hidup sahabat.=)




Note:Walaupun masa tu buat muka senyum-senyum kambing.Tapi dalam hati tipu la tak terharu.Padahal tu bru pertama kali jumpe.Baik sungguh hati mereka.Smoga Allah permudahkan hidup mereka.Sebab tu pertama dan last jumpe kot.Hanya doa je mampu dijadikan balasan.



69 comments:

Ati Masrif said...

alhamdulillah..

kadang2 rezeki tu datang tanpa
kita sangka bila kita pun berbuat
baik...bersopan dgn org kan :)

tak cuti ke kiwi...?

kiwi said...

betol..hehe..
tak..sekarang ada kat UTM lg..
ade suvey camp.nati bulan jun bru balik rumah..dh tak sabar dh nk balik ^^

Anisa Hang Tuah said...

rezeki ;)

kiwi said...

alhamdulillah.. ^^

faiz said...

kalo kita selalu buat kebaikan insyaallah hidup kita akan dipermudahkan..

kiwi said...

smoga hidup mereka dipermudahkan ^^

Miecyber said...

Buat baik boleh tambah saham di akhirat..

Shopping bayar pakai handphone

HonEyBuNNy said...

betul tu..

kalau kita ikhlas berbuat baik dengan orang lain...kita pun akan dapat ganjarannya...

cuma lambat or cepat ja....;-)

eLLa said...

wahh..rezeki awak..best yer..hihi..

kiwi said...

miecyber:hehe..betol3

kiwi said...

HonEyBuNNy :betol..selain tu pahala pn dapat

kiwi said...

eLLa : hehe..org yg bwt baik tu kiwi doakan rezeki dia lg byk ^^

ibnubaba_04 said...

buat baik berpada-pada, kata orang tua..
buat jahat jangan sesekali, engkau x kan rugi..

♥GAdiSMeRaHJaMbU♥ said...

Alhamdulillah..bagusla ramai org mcm tu sekeliling awak.
untung betul :)

kiwi said...

ibnubaba_04:hehe..betol gk..bwt baik berpada-pada..

kiwi said...

♥GAdiSMeRaHJaMbU♥ :Itulah.alhamdulillah..kalau rmai orang yg baik cmtu kn bgus..pdhal x kenal pn..tp still lyn smua orang baik ^^

fakhrullah said...

beselah hidup bermasyarakat ni haa...orang tolong kita...kita tolong depa balik...hehe...kalau orang buat tahi kat kita? hurmm

kiwi said...

buat la tahi balik..haha..kasi tahi kucing..euww =p

ghost writer said...

sesuatu yang kita terima di luar jangkaan kita..tuhan permudahkan rezeki kita dalam apa bentuk sekalipun,maka syukuri.

kiwi said...

alhamdulillah ^^

Q :) said...

awak2 nak join contest sy tak ? :)

http://quratulmazani.blogspot.com/2011/05/post-anda-mesti-bertajuk-first-contest.html

apik pehe said...

kiwi..
buat baik nanti akan dibalas baik gak..
tapi niat tu kena jaga..hehehe

redza said...

syukur kpd tuhan krn dilimpahi rezeki dariNya

kiwi said...

Q:nati kiwi g ushar k ^^

kiwi said...

apik:hehe..niat tak baik tu lari jauh2..ngeee XD

kiwi said...

redza:syukur alhamdulillah..n trime kasih pada orang yg baik itu

cemomoi said...

ni mesti amalkan ayat murah rezeki le ni .. wayarzuqhu min haythula yahtasib (Allah bagi rezeki dari arah yang tak disangka-sangka)

kiwi said...

bru thu ade ayt murah rezeki..trima kasih bg nati lps ni I'Allah boleh amalkan selalu XD

hamzah ian said...

rezeki

kiwi said...

alhamdulillah..syukur ..^^

Awan Biru said...

Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandunga tanah,
Budi yang baik dikenang jua.

kiwi said...

yess..like..itu la yg ingin disampaikan disini ^^

apik pehe said...

haha..lari terus dia..biler nk belanja apik makan?

kiwi said...

haishh..x gentleman la gini..haha..apik la blnje mkn..bru macho =p ^^

d_LA said...

rezeki jgn ditolak..hehe

kiwi said...

bala jgn dicari..hihi =D

sahromnasrudin said...

semoga kebaikkan yg sdri lemparkan itu kan membenihkan hasil yang bukan kepalang

kiwi said...

msti byk rezeki dorg lpas ni =)

apik pehe said...

hahaha..mai kuantan dulu..baru apik belanja

maCy said...

org buat pahala, kita hadiah doa:)

*Miss Syahnia* said...

mak ain slalu pesan

kita bt baik kat orang,
Allah balas lagi byk kbaikan pd kita

dan

kalau kita slalu bsedekah, lagi murah
rezeki dilimpahkan pd kita..

^__^*

asfira aminuddin said...

setuju! itu jugak karma babe. kite bwat baik, balas baik. kite bwat jahat, balas jahat. good for you :)

apik pehe said...

eh eh..apik dah lame macho..tanyer lidi..hahaha..

Cik Miera said...

baiknya semua.. tp lg terharu yg no.3.. sebab sanggup tunggu...

kiwi said...

apik:erkk..kuantan..ok2..c u there..haha..ye ye er je nk g..mcm mne mahu tnye org lidi..dia tamau ckp..haha

kiwi said...

macy & ain..betol tu..tmbah kita pn happy lepas kita bwt baik kt org.. ^^

kiwi said...

fira:hehe..kn best kalau org dlm dunia ni semua baik..x de la perang2..bunuh2.hasad dengki.tp nk wat mcm mne..x de org yg sempurna..

kiwi said...

miera:yg no 3 tu dia memg baik..tgk cara dia pn nmpk dia bdk yg baik ^^

Ini Kisah Tia said...

bestnya dapat jumpa orang2 baik macam tu . rezeki ;)

Mengaku Pernah Main

apik pehe said...

hahaha..baru jer nk belanja tgk wayang ngan makan pizza..tak jadi tu kira cancel la..hehe..lidi memang da lame senyap camtu

Fello said...

buat baik dibalas baik, buat jahat jgn sskali.. erkk.. smpt gak nk gne pepatah..hehehe ;p

apik pehe said...

ahaha..cer try tanyer, cer try tanyer...dia saje duk senyap tu..nk kiwi tegur dulu

noorcahaya said...

alhamdulillah dikelilingi orng baek2

ahmad humairi said...

Baik ada makna, apa maknanya?

ch!natsu said...

ttbe chin plak rs trharu skali.. huhu~

Yuni Aisyah said...

masih ada mereka yang baik hati seperti mereka...moga kte pon dlm kategori org2 yg baik hati...:)

kiwi said...

ini kish tia & nor cahaya:alhamdulillah.. ^^

kiwi said...

haha..ok..nti nak tnye lidi....tgk ape respon dia..hihi..kiwi ade pegi kuantan tp singgah hntr adik je ..dia skolah kt sne ^^

kiwi said...

cikgu:entah la..maknanya ade sesuatu agenda yg lain la kot..hihi..tp org2 yg sy cter ni dorg smua memg betol2 baik ^^

kiwi said...

chin: smoga Allah membalas jasa mereka berlipat kali gnda ^^

kiwi said...

kak yun : amin ^^

kiwi said...

fello:lme betol kiwi x dgr khbr fello..bz bebenor..hehe =p ^^

De'din said...

mcm mna eyh nak cakap,,
err,,
bila kita belanja seorang hamba allah,,
nnti allah akan balas balik tanpa kita sedari,,
ada owg yang akan belanja kita 10 kali ganda lebih,,
tpi benda tu kita x akan perasaan,,
mcm tulah lebih kurang,,

kalo ada duit2 lebih tu sekali ssekali derma lah kat masjid,,
=)

aleen aiden said...

org baik zaman skarang rare!tp alin baik tau.hi3 :P

apik pehe said...

alaaa..kalo mai kuantan lagi..kal jer apik..bleh g ronda2..hahaha

kiwi said...

dedin:I'Allah..klau ade rezeki lebih boleh la derma-dermakan ^^
semoga kita semua tak alpa

kiwi said...

aleen:ye alin budak baik n rare..ok..hihi ^^

kiwi said...

apik..no pn x de..nk kol mcm mne??kol lidi ea??haha..

Blossom Daisy said...

lama dh tak singgah blog kiwi.. teehe =)