Saturday, December 31, 2011

Esok tahun baru? ^^




Kalau ikutkan calendar masihi esok new year.Esok umur kita makin meningkat maknanya semakin hampir juga kita kepada Allah s.w.t.


Alhamdulillah 2011 sangat bermakna bagi saya.Allah open my heart and give me strength to make first move.Insyaallah tahun-tahun selepas ini saya akan berusaha untuk jadi better muslimah.I will try my best walaupun I'm not good or kind enough but I will try.Kadang-kadang dugaan paling besar tu  datang dalam diri kita sediri. Saya akui memang la sometimes saya ni annoying moody tak tentu pasal.tapi normal la perempuan there is chemical change in blood chemistry. No shame in that. ( Baca dengan penuh confident)..Cuba untuk handle sebaiknya dan harap orang sekeliling juga paham ^___^ 


Erkk Diam jap.Krikk..Krikkk..(Bunyi cengkerik)


Saya sedar bile kita nak berubah kerana ke arah yang lebih baik.No matter how much we try people still searching for our flaw.Kecik mana kesalahan tu orang akan cuba cari  but I dont blame them memang lumrah manusia macam tu sebab tu kita kena sentiasa husnuzon (berbaik sangka).Mana yang salah harap tegur boleh diperbaiki lagi cakap depan-depan.Kalau cakap belakang macam mana nak baiki.hihi.Saya appreciate setiap teguran.Kadang-kadang kita tak sedar kita ada buat salah bila orang tegur baru kita nampak tak kisah la orang yang tegur tu baik ke tak yang penting kita menilai pada apa yang ditegur bukan orang yang menegur.Pesanan ni bukan untuk saya je tapi untuk semua.


Saya ada dengar kisah saidina Umar r.a. dengan seorang peminum arak.Peminum arak telah menegur Saidina Umar.Beliau dengan berlapang dada menerima teguran  tersebut sampai ada yang bertanya "wahai Amirul Mukminin kenapa terima teguran itu sedangkan dia peminum arak?"Saidina Umar menjawab "Ya dia berdosa kerana meminum arak,Tetapi teguran kepadaku adalah benar".Saya harap sangat kisah ni dapat jadi teladan untuk kita semua.


Ok balik cerita asal.Susah juga nak istiqamah sebenarnya.Semua nak kena jage tapi tu untuk kebaikan kita juga.Alah bisa tegal biasa.Kita hidup bukan untuk dunia semata-mata akhirat itu yang abadi..Sometimes I also have my evil side.Nak kena lawan dengan diri sendiri.Saya bukan insan yang sempurna walaupun nama saya cahaya sempurna. :)


I also have my pass.For those yang terasa hati,terluka dengan kata-kata saya ,sempena tahun baru ni saya minta maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki.Kadang-kadang kita perlu berkata benar walaupun pahit atau mungkin saya silap.At certain part saya perlu belajar untuk diam. Saya doakan semua kawan-kawan saya sentiasa tabah dengan ujian mereka.Jadi insan yang kuat.Buang yang keruh kita ambil yang jernih.




Untuk yang nak ambil exam good luck semua.Semoga dipermudahkan segala urusan. :)





10 comments:

Anisa Hang Tuah said...

happy new year,

kiwi said...

nisa selmat tahun baru semoga segala urusan dipermudahkan ^^

Miera Hassan said...

happy new year :)

cik najah said...

kiwi...

selamat tahun baru ye .

qlah nak mintak maaf sgt2.. kalau qlah ada buat salah ngn kiwi .

sayang kiwi :')

kiwi said...

cik miera hepi new year ^^

kiwi said...

qlah kiwi pon same..

selamat tahun baru dear

sayang qlah (^____^)

Unknown said...

happy new year la tgh packing nk balik penang lepas seminggu cuti kt KL

Unknown said...

happy new year la tgh packing nk balik penang lepas seminggu cuti kt KL

LadyBird said...

slmt thn baru.. :(.. sdh je bila thn br.. sebba maksudnye smkn tua..

kiwi said...

lady kiwi pon makin tua juga..hihi..tp takot pon ade..sbb makin dekat kite nak kiamat ..huhu